Vind hier een keuzeschema voor het bepalen van het juiste type disselslot voor je aanhanger (of trailer). Met een toelichting. Daarmee snap je de basis van dissels, disselsloten en bijgaande termen, en maak je snel de goede keuze.
Inhoud
Met onze uitleg en keuzehulp vind je hier exact het model DoubleLock disselslot dat je moet hebben; afgestemd op je dissel, het type aanhangerkoppeling en het te trekken aanhanggewicht.
Als je goed voor ogen hebt hoe een dissel eruitziet, en ook weet hoe een disselslot is opgebouwd, dan weet je ook sneller welk slot voor jouw aanhangwagen de enige juiste is. Daarom vertellen we eerst, in aanloop naar het keuzeschema, 1) wat een dissel precies is, en 2) hoe het mechanisme van een disselslot werkt om de aanhanger te beveiligen.
De dissel is het voorste deel van een aanhangwagen, caravan, trailer of bagagewagen dat de verbinding vormt tussen het voertuig en de aanhanger. Met de dissel koppel je de aanhanger aan de trekhaak van de auto.
De dissel is meestal een soort driehoekig frame van stalen buizen of balken. De beide schuine stalen balken komen samen in een punt: daar zit de koppeling.
De koppeling (koppelkop) is een metalen huls met een klemsysteem dat om de trekhaakkogel van het voertuig klikt.
Soms heeft de dissel ook een neuswiel: een soort steunpoot met een wieltje. Deze is uiteraard bedoeld om de aanhanger makkelijk te verplaatsen of te draaien (als deze niet is aangekoppeld).
Bij zwaardere aanhangers zit er vaak een handrem op de dissel, of anders een oploopremmechanisme.
Met een disselslot vergrendel je de dissel van de aanhanger, caravan of bijvoorbeeld boottrailer. Zonder sleutel is deze dan dus niet mee te nemen.
Een disselslot bestaat meestal uit drie hoofdonderdelen:
De pen of beugel schuift door de koppeling of door een uitsparing in het slot, en blokkeert op die manier de koppeling, waarna de dissel niet meer op een trekhaak geplaatst kan worden.
Een belangrijk onderscheid bij disselsloten is deze: ze zijn er met permanente bevestiging (de Fixed Lock-varianten van DoubleLock) en zonder deze vaste montage.
De Fixed Lock disselsloten zitten met het zwaarste metalen deel vast aan de dissel, en hebben een compact, los hangslot dat makkelijk mee te nemen is (bij niet-gebruik).
Bij de aanhangersloten zónder vast gemonteerd deel is het mee te nemen totaaldeel (bij het op dat moment niet-gebruik) is iets groter, en dat maakt het wat minder makkelijk / comfortabel.
De termen disselslot, aanhangerslot, trailerslot en bijvoorbeeld ook koppelslot of koppelingsslot, worden vaak door elkaar gebruikt. De meest technische term is disselslot; logisch ook aangezien het de disselkop vergrendelt.
De termen aanhangwagenslot en aanhangerslot zijn de meer algemene, populaire benamingen, en eigenlijk ook bredere termen (aangezien bijvoorbeeld ook een wielklem behoort tot deze categorieën).
De betiteling trailerslot is eveneens een bredere term, aangezien ook een wielklem of ander type slot dan een disselslot dienst kan doen als anti-diefstalbeveiliging hiervan. Van een trailer of trailerslot is veelal sprake bij een boottrailer of paardentrailer.
Waar het om gaat, is dat het type slot waarover we hier uitleg en keuzehulp geven, de aanhanger, caravan of een van de soorten trailers beschermt tegen diefstal, door een slot te plaatsen op de dissel daarvan.
De basis van het keuzeschema bestaat uit een filter met ‘boutrichting’. Deze kan zijn:
Maar wat bedoelen we daarmee?
Bij een (ronde) buisdissel wordt de koppeling meestal met twee bouten vastgeklemd. De bijbehorende boutrichting van het slot moet passen bij de gaten in de dissel. De vorm van de koppeling (met boutkoppen aan de zijkant) kan namelijk invloed hebben op de pasvorm van het slot, bij een disselslot met permanent bevestigingsdeel (de Fixed Lock-varianten van DoubleLock).
De boutgaten zijn niet per definitie goed te zien, aangezien er soms een deel van het rubber van de dissel overheen valt. Schuif deze dan iets opzij. En zie ook de volgende afbeeldingen.
De koppeling wordt ‘2x verticaal’ op de dissel vastgezet als er twee bouten doorheen moeten die van boven naar beneden lopen (of omgekeerd). Dus: je schuift de koppeling over de buis. Er zitten twee gaten boven-onder in de koppeling. Je steekt de bouten verticaal door de koppeling en buis en zet deze vast met moeren.
Bij ‘2x horizontaal’ gaan beide bouten zijwaarts door de koppeling en de buis, van links naar rechts (of omgekeerd). Dus: je schuift de koppeling over de buis. Er zitten twee gaten links-rechts in de koppeling. Je steekt de bouten horizontaal door de koppeling en buis en zet deze vast met moeren.
Bij ‘1x horizontaal, 1x verticaal’ wordt de koppeling als volgt op de dissel vastgezet:
Waarom op deze manier?
De reden dat sommige koppelingen deze gekruiste bevestiging gebruiken, is om te voorkomen dat de koppeling kan ‘verdraaien’ op de ronde buis. De horizontale bout beschermt namelijk tegen schuiven, en de verticale bout tegen draaien.
Een dissel is afgestemd op het trekgewicht, ofwel het gewicht van de aanhanger. Afhankelijk hiervan kan en zal er ook een bepaald type (dissel)slot bij horen; ook al is het slot zelf natuurlijk géén dragend onderdeel.
De betreffende koppeling moet een typegoedkeuring hebben voor een bepaald maximaal trekgewicht. Bijvoorbeeld minder of méér dan 3500 kg zoals het keuzeschema laat zien.
Overigens heeft natuurlijk ook de auto zelf een maximale trekcapaciteit.
Om het keuzeschema goed en makkelijk te gebruiken, lichten we ook de volgende koppeling-aanduidingen toe, voor als je nog twijfelt welke aanhangerkoppeling je hebt.
Tip: bekijk het typeplaatje op de koppeling zelf voor het model- of serienummer (en bouwjaar).
Is een (kogel)koppeling geschikt voor een disselaansluiting van bijvoorbeeld Ø 35 mm? Dan is de binnendiameter van de koppeling geschikt voor om/over een ronde disselbuis met een buitendiameter van 35 mm.
Noot: een dissel kan rond zijn en heel soms ook vierkant (bijvoorbeeld 50x50 mm).
Veelvoorkomende ronde buisprofielen zijn met diameter van 35 mm, 50 mm en 60 mm. Een lichte ongeremde aanhanger heeft vaak een ronde buisdissel van Ø 35mm. Een zwaardere geremde trailer gebruikt meestal een grotere dissel, zoals de genoemde 50 mm of 60 mm.
De Winterhoff WS3000 met éénhendelsysteem is een luxere stabilisator‑ of anti‑slinger‑kogelkoppeling (gaat slingerende bewegingen tegen) voor geremde aanhangwagens en caravans. Voor voertuigen tot 3000 kg en trekstangen van Ø 35-51 mm.
De AL‑KO AKS 2005 stabilisator‑ of anti-slinger‑koppeling dempt zowel horizontale als verticale slingeringen, en is er voor geremde caravangewichten tot ongeveer 2000 kg, voor trekstangen van Ø 35‑50 mm.
De AL‑KO AKS 1300 is een éénhendels stabilisator-kogelkoppeling voor lichtere caravans en aanhangers van plusminus 1360 kg, voor een 50 mm kogel.
De AL‑KO AKS 3504 is een anti-slinger-kogelkoppeling voor semi-zware geremde aanhangwagens en caravans, tot een gewicht van 3500 kg, voor Ø 60 mm dissels.
Een Albe aanhangwagenkoppeling (van het merk ALBE Berndes GmbH) is ook bekend onder de merknaam Winterhoff. Ze zijn er voor geremde en ongeremde aanhangwagens, en voor trekhaakdiktes als Ø 50 mm en Ø 60 mm. Een kogelkoppeling van het merk Knott is er voor lichte ongeremde tot zware geremde aanhangwagens en trailers met een 50 mm trekhaak.
De aanhangkoppeling AL‑KO AK351 is een geremde gietijzeren kogelkoppeling, ook wel ‘Profi’ genoemd, voor zware geremde aanhangwagens tot 3500 kg totaalgewicht.
Tot medio 2009 hadden AL‑KO AKS‑koppelingen (bijvoorbeeld de AKS 1300, AKS 2000, AKS 2700) een ander (beter) type frictiecups en een afwijkend binnenwerk, vergeleken met de AKS‑koppelingen vanaf medio 2009 (bijvoorbeeld de AKS 1300, AKS 2004, AKS 3004, AKS 3504). Ook verschilt soms het bedieningsmechanisme.
Een frictiecup is een klemblokje van wrijvingsmateriaal dat met kracht tegen de trekhaakkogel drukt. Dit dempt het schokken en zwabberen van de caravan of aanhanger.
Check het typeplaatje op de koppeling voor het bouwjaar of serienummer.
De Avonride R60 (of Knott Avonride AV50/AV60) is een geremde kogelkoppeling met trekcapaciteit van 2700 tot 3500 kg, en universele pasvorm voor op een ronde trekstang van Ø 60 mm.
Let op:
Slotenonline.nl verkoopt DoubleLock sloten al sinds 200x. We leveren deze sloten, waaronder disselsloten, dagelijks uit voorraad, tegen de beste prijs, onder uitstekende service!